De Kijk (P)Uit campagne was dit jaar een succes. De afgelopen weken staken in Wevelgem en Kortrijk bijna 3.000 amfibieën veilig de weg over.
Dankzij inspanningen van Natuurpunt Wevelgem, Natuurpunt Kortrijk, de gemeente Wevelgem, Stad Kortrijk en Regionaal Landschap Leie en Schelde bereikten heel wat salamanders, kikkers en padden de overkant.
Net als vorig jaar stonden panelen en schermen opgesteld in de Normandiëstraat in Wevelgem, maar ook in de Kloosterstraat werd dit jaar overgezet. In Kortrijk werd overgezet aan de Dottenijsestraat in Bellegem. Vlijtige vrijwilligers controleerden de emmers en zetten de dieren over, gemeenten en het Regionaal Landschap zorgden voor de signalisatie.
In Wevelgem viel vooral de stijging bij de kleine watersalamanders op. In Kortrijk kon de wildcamera in de recent aangelegde paddentunnels enkele verliefde paddenkoppeltjes betrappen. Goed nieuws, want zo weten we dat de tunnels effectief gebruikt worden.
Sinds jaar en dag sensibiliseert de campagne Kijk (P)Uit! over de jaarlijkse trek van padden, salamanders en kikkers. Panelen langs de weg waarschuwen automobilisten voor de trek- en oversteekplaatsen. Langs de belangrijkste trekroutes worden schermen geplaatst. Die blokkeren de trekroute van de dieren en leiden amfibieën naar ingegraven emmers. Daarna laten vrijwilligers hen vrij aan de andere kant van de weg.